Midlifecrisis en stress

Geplaatst in: Uncategorized | 7

Midlifecrisis en stress

Hoe vaak voel jij je  overspannen of  is er sprake van stress?  Zit jij misschien in een midlifecrisis?
Een Midlifecrisis bestaat uiit een aantal fases. Tijdens deze verschillende fases kun je ook last hebben van stress of beland zijn in een burn-out.

De kenmerkende fases van een Midlifecrisis zijn
Ontkenning
Boosheid

Uitleeffase
Acceptatie

Vraag het gratis E-book Midlifecrisis aan!

Stress en burn-out komen in elke levensfase voor. In je midlife ben je er wel vatbaarder voor  stress en een burn-out door alle emoties en klachten, die al opspelen.

Stress en burn-out zijn een sluipend proces. Voor je het weet pleeg je roofbouw mentaal en fysiek. Je "stress mechanisme" gaat aan als je je mentaal of lichamelijk inspant en dat levert je dan extra energie. In principe een goed systeem. Het is wel dure energie, want het gaat ten koste van je andere functies bijvoorbeeld je spijsvertering. Om je energievoorraad op peil te houden is het belangrijk, dat je elke 24 uur voldoende rust en slaap krijgt. Waardoor je energievoorraad weer aangevuld kan worden en je energiek en uitgerust weer aan een nieuwe dag kunt beginnen.

 

Dit is de top 10 van roofbouw-signalen?

  1. Geen zin meer hebben in de dingen, die je normaal leuk vind. Gespannen zijn.
  2. Ontspannen gaat steeds moeilijker. Je blijft steeds op scherp staan.
  3. Kort lontje. Je raakt steeds sneller aangebrand. Je krijgt vaker ruzie.
    Je bent sneller emotioneel en je incasseringsvermogen staat op nul.
  4. Je piekert en kunt dingen niet meer loslaten.
  5. Je hebt spanningsklachten. Gespannen spieren, hoofdpijn, spierpijn, rug- en schouderklachten.
  6. Je voelt je futloos. Na je werk kom je tot niets meer.
  7. Niet kunnen stoppen. Je hebt de neiging om door te blijven werken. Je blijft langer op kantoor.
    Je neemt werk mee naar huis.
  8. Maar je prestaties en resultaten worden minder. Je werktempo gaat omlaag. Concentratieproblemen.
    Je gedachten dwalen af. je kunt je hoofd er maar moeilijk bijhouden. Je maakt
     meer fouten en vergeet dingen.
  9. Slaapproblemen. Je slaapt moeilijk in, je kunt niet doorslapen en je bent nog moe als je wakker wordt.
    Heel erg moe vaak.
  10. Je bent sneller ziek. Je weerstand neemt af. Verkouden, griepje, virusje!

 

Hoe merk je nu, dat je roofbouw pleegt en op weg bent om chronische stress of een burn-out te krijgen?

Als je goed naar je lichaam luistert, dan constateer je dat je steeds moe bent of dat je je gespannen of opgefokt voelt. Je slaapt slecht en je gaat ook steeds meer opzien tegen de zaken, die gedaan moeten worden. Eigenlijk heb je nergens zin in of is het allemaal teveel. Als je daar ook nog een midlifecrisis sausje overheen gooit. Bingo.

Je merkt ook, dat herstellen steeds meer tijd kost. En dat je langzaam in een vicieuze cirkel terecht komt van chronische stress. Je voelt je steeds vermoeider en (uit) rusten helpt minder of niet meer. Je roofbouw begint niet van de ene op de andere dag. Het begint heel klein. Het sluipt er langzaam in. Maar als je niet ingrijpt, gaat het van kwaad tot erger. En herstel duurt dan alleen nog maar langer. Als jij een harde werker bent, dan heb je vaak de neiging om je vermoeidheid niet serieus te nemen. Een weekendje rust, wat uitslapen en dan moet het maar over zijn.

Wat herken jij uit de top 10 van roofbouw-signalen?

Als jij een aantal van deze punten herkent, dan is het tijd om actie te ondernemen. Als je alle 10 punten herkent, dan moet echt de rode vlag uit.

Als gecertificeerd CSR stresscoach kan ik je adequaat helpen en ondersteunen om te herstellen van je burnout en stress. Ik leer je door zelfmanagement stress en een burn-out in de toekomst te voorkomen.

Met mijn werkervaring als coach, therapeut en als personeelsadviseur in combinatie met de no-nonsense CSR methode krijg je ondersteuning op maat met hele goede resultaten.

Neem ook contact op met je afdeling Personeelszaken. Veelal vergoedt je werkgever de kosten van een traject. Een gezonde werknemer is waardevol. Uiteraard kun je je personeelsadviseur rechtstreeks contact met mij laten opnemen, zodat ik kan uitleggen wat CSR stresscoaching inhoudt.

Wat zijn jouw ervaringen met stress of een burn-out? Hoe ga jij om met werkdruk en deadlines.
Ik hoor graag van jouw ervaringen. Laat hieronder een reactie achter.

VRAAG EEN TELEFONISCH GESPREK AAN

Vraag een kosteloos, vrijblijvend gesprek aan. Ik vertel je graag meer over de CSR methode en wat de juiste aanpak voor jou kan zijn.

Met stressvrije groet,

Aafke

7 Reacties

  1. Hi Aafke, ik herken dit onderwerp zelf niet, en toch ervaar ik dat je blogt over belangrijke dingen, waar veel mannen en hun directe levenspartners en kinderen iets aan kunnen hebben. Blijf bloggen, dit is zo’n belangrijk onderwerp!

    • Aafke Dijkstra
      | Beantwoorden

      Beste Saskia,

      Dank je wel voor je reactie.

      met stressvrij groet,

      Aafke

  2. marion
    | Beantwoorden

    Jouw 10 punten zijn allemaal zeer herkenbaar, als ik het te ver laat komen. Mooi dat je dit beschrijft, zodat we tijdig maatregelen kunnen nemen. Echt weer even pas op de plaats maken en hulp is daar zo belangrijk bij!

    • Aafke Dijkstra
      | Beantwoorden

      Hoi Marion,

      Heel mooi als je signalen herkent en tijdig hulp inschakelt. Het voorkomt echt langdurige uitval door stress of burnout.

      met stressvrije groet,

      Aafke

  3. Veron Goemans
    | Beantwoorden

    Hallo Aafke,
    Mooie opsomming van die 10 roofbouw signalen. Ik herken vooral punt 9. Ik slaap de laatste tijd moeilijk in. Sterker nog, het kost me moeite om überhaupt te gaan slapen. Ik heb dat niet gekoppeld aan stress, maar door jouw artikel ga ik dat nog eens goed bij mezelf onderzoeken.

    Het is overigens niet zo dat ik nog moe ben als ik wakker word. Ik kan op zich met weinig slaap toe, maar ik moet de balans ‘op – af’ zeker beter in de gaten houden.

    Gelukkig zijn de andere negen punten niet herkenbaar voor mij.

    • Aafke Dijkstra
      | Beantwoorden

      Beste Veron,

      Zo te lezen is er nog geen sprake van stress. Slecht slapen kan veel oorzaken hebben. Altijd goed om de signalen in de gaten te houden.
      Gelukkig zijn er voor beter slapen hele goede (niet verslavende middelen).

      met stressvrije groet,
      Aafke

  4. Lange tijd heb ik ook roofbouw gepleegd, het was geen midlife crises, maar een persoonlijke crisis. Ik herken de signalen waar je over schrijft. Gelukkig is de crisis voorbij en heb ik er de afgelopen jaren afscheid van deze signalen kunnen nemen.
    Fijn dat je hiermee anderen kan helpen.

Laat een Reactie Achter